Type Gamma

Omdat binnenvaartschepen wel beschikken over een plat vlak in de kop zag Kalkman de mogelijkheid een boegschroef te ontwikkelen die het water van onder het schip met behulp van een liggende schroef opzoog, door een boegschroefhuis heen leidde naar een 360° draaibaar stuurrooster waarmee stuwkracht in elke richting werd verkregen. Dit model is in de vele jaren dat het is gebouwd steeds verder geperfectioneerd en beschikbaar in vermogens tot ca. 600 kW. Een belangrijk voordeel van dit type boegschroef is dat het geen onder het vlak uitstekende delen heeft en geen openingen in de huid die de vaart kunnen remmen.

De stuwkracht per Kw is doordat het water in het boegschroefhuis twee maal van richting wordt veranderd minder dan bij een tunnelmodel. Bij het groter worden van schepen en hun benodigde grote boegschroeven nam de afhankelijkheid en dus kwetsbaarheid eveneens toe. Daarom worden tegenwoordig regelmatig duo-boegschroeven toegepast. Samen bereiken deze het voor de zwaarste omstandigheden benodigde vermogen, maar in minder zware omstandigheden kan worden volstaan met slechts één van twee. Dit verminderd de slijtage, onderhoud, brandstofkosten en het risico op stilvallen.

 

 

  • Horizontaal draaiende propeller
  • 360° draaibaar stuurrooster
  • Propeller wisselen zonder dokken
  • Stuwkracht in elke richting (afhankelijk van diepgang)
  • Toegang tot propeller en stuurrooster
  • Geen kanalen of uitstekende onderdelen
  • Geringe afmetingen
  • Met wegafhankelijke – en/of voorop bediening leverbaar
  • Geschikt voor continu gebruik
  • Minimale onderhoudskosten
  • Vermogens van 20 – 600 kW

 

Diesel, electrisch of hydraulisch aangedreven
Download hier de maattabellen